Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Malaysia memerlukan anjakan paradigma pendidikan

Laporan terbaru kajian Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD) berkenaan tahap kedudukan sekolah global jelas menunjukkan potensi dan cabaran sistem pendidikan Malaysia.

Kajian tersebut mendapati jika setiap mereka yang berumur 15 tahun di negara ini diberikan pendidikan asas, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sepatutnya mampu meningkat sebanyak 500 peratus.

Ini bukanlah perkara yang asing bagi kebanyakan daripada kita kerana memang sudah diketahui bahawa pendidikan adalah amat penting untuk pembangunan yang berdaya saing dan mampan.

Namun begitu, seperti yang dinyatakan di dalam laporan kajian tersebut, Malaysia masih terlalu jauh lagi tahap untuk mencapai matlamat ini. Lihat sahajalah pada satu metrik yang dibentang, iaitu Malaysia telah ditempatkan di kedudukan ke 52 daripada 76 negara dari segi kemahiran matematik dan sains.

Jelas Malaysia memerlukan anjakan paradigma dari sudut pendidikan.

Kita perlu berikan para ibu bapa, pendidik dan pelajar keterbukaan untuk bersuara di dalam perihal pembikinan polisi, dan bukan hanya memberi kuasa penuh kepada ahli politik Kerajaan Pusat dan birokrat yang terselindung di Putrajaya.

Dalam pada itu, kuasa di dalam bidang pendidikan perlulah diturunkan untuk membolehkan setiap negeri mempunyai persaingan sesama sendiri. Kuasa ini juga boleh diturunkan seterusnya ke peringkat daerah dan sekolah.

Pada masa yang sama, kita perlulah pastikan bahawa setiap guru dibayar dan diberi layanan yang sama standard dengan pihak profesional dan bukan seperti pegawai kerajaan awam.

Prejudis di institusi pendidikan awam dan pengecualian sesetengah pelajar kerana bangsa dan agama juga perlulah diatasi.

Pokoknya, sikap mempolitikkan pendidikan – termasuklah dengan tindakan pendakwaan ke atas pimpinan pelajar dan kawalan ketat kebebasan bersuara seperti apa yang dilihat di UM dan UIA – haruslah dihentikan.

Saya ulangi sekali lagi, sistem pendidikan Malaysia mempunyai potensi yang hebat, tetapi hanyalah jika kita mempunyai keberanian dan imaginasi yang baik untuk membuat keputusan yang susah tetapi teramatlah perlu demi penambahbaikan sistem tersebut.