Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

AMK ingatkan Jamil : jangan guna wang zakat untuk saman Akmal

Angkatan Muda Keadilan tertarik dengan perkembangan terkini isu pendedahan penyalahgunaan wang YaPEIM oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir Baharom oleh Akmal Nasir, Pengarah National Oversight & Whistleblowers (NOW) yang turut merupakan Pengarah Strategi AMK.

Mengikut laporan media, Jamil buat kali keduanya telah menetapkan syarat agar Akmal memohon maaf di atas pendedahan itu, jika tidak mahu disaman. Ini sedangkan Akmal sendiri telah menyatakan dengan tegas bahawa beliau tidak akan berbuat sedemikian kerana yakin penuh dengan bukti-bukti yang telah dibentangkan – yang mana Menteri sendiri tidak menafikan, tetapi hanya memberikan alasan-alasan lemah untuk mewajarkan penggunaan.

Di dalam hal ini, AMK ingin mengingatkan Jamil agar sebarang tindakan undang-undang yang beliau hendak ambil haruslah dilakukan atas kapasiti dan wangnya sendiri, dan tidak melibatkan wang zakat
sepertimana yang berlaku pada tahun 2011 apabila beliau dan dua pegawai MAIWP didapati menggunakan RM63,650 untuk membiayai kos guaman mereka di dalam kes permohonan qazaf Anwar Ibrahim.

Wang zakat, seperti wang kebajikan juga, merupakan wang yang diamanahkan untuk diagihkan kepada asnaf-asnaf atau golongan yang telah ditetapkan, bukannya untuk kegunaan sang Menteri.

Penyokong-penyokong Jamil seperti Azalina Osman dan MyKMU juga mesti berhenti memainkan sentimen perkauman dan agama dalam kes salahguna seperti ini. Jika Akmal tidak betul, buktikan beliau tidak betul, bukan dengan membakar lagi api perkauman.