Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pentadbiran Najib mesti bertanggungjawab terhadap kegagalan KR1M

Perkembangan terkini berkaitan kes Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) amatlah merisaukan, kerana ia memberi kesan buruk kepada ratusan, mungkin juga ribuan, pekerja.

Berdasarkan kenyataan terkini Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Hamzah Zainudin, masa depan pekerja KR1M adalah di tangan syarikat yang mengendali projek tersebut iaitu Mydin Mohamed Holdings Sdn Bhd.

Pada masa yang sama, laporan sebelum ini pernah memetik kenyataan Pengarah Urusan Mydin, Ameer Ali Mydin, yang menyatakan bahawa syarikat tersebut telah membuat kerugian yang besar akibat project kerajaan tersebut.

Nampaknya kedua-dua pihak tidak mahu bertanggungjawab untuk masalah ini, dengan pihak kerajaan menyalahkan Mydin kerana meningkatkan harga barang, manakala Mydin pula menyatakan bahawa projek itu hanyalah CSR syarikat.

Seperti kebanyakan projek 1Malaysia yang lain, pentadbiran Najib Razak telah gagal untuk merancang inisiatif ini secara menyeluruh, dan akibatnya lebih ramai orang yang terkena impak negatif kegagalan projek.

Masalah pokok kenaikan kos sara hidup – pengenalan cukai GST, kadar gaji dan upah yang rendah – yang mesti diatasi.

Sudah masanya kerajaan bertanggungjawab terhadap kesemua kegagalan ini.