Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pindaan Akta Hasutan satu pengkhianatan terhadap rakyat

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) dapati tindakan kerajaan untuk menguatkan lagi Akta Hasutan dengan pindaan-pindaan terbaru ini sebagai satu tindakan yang mengkhianati kepercayaan rakyat, yang telah dijanjikan suatu reformasi tadbir urus kerajaan.

Pada tahun 2012, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah berjanji untuk memansuhkan Akta Hasutan. Walaubagaimanapun, janji tersebut tidak dikotakan sehingga kini, malahan jelas sekarang ini Akta tersebut telah disalahgunakan dengan lebih 160 orang disoal siasat dan ditahan tanpa sebab yang munasabah oleh pihak polis di bawah undang-undang yang zalim.

Tambahan pula, Akta zaman penjajah yang menyerang rakyatnya sendiri itu sedang diperkuatkan lagi oleh pihak kerajaan dengan pindaan-pindaan yang akan memberi kerajaan kuasa mutlak untuk menafikan hak dan kebebasan rakyat, padahal hak tersebut telah dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan.

AMK mengutuk sekeras-kerasnya pindaan-pindaan kepada Akta Hasutan tersebut dan menyeru Perdana Menteri serta kerajaan Barisan Nasional untuk menepati janji dengan memansuhkan Akta Hasutan dan bukannya menambahkan lagi beban dan tekanan kepada rakyat Malaysia.