Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

AMK kecam tindakan UM atas mahasiswa

Angkatan Muda Keadilan mengecam sekeras-kerasnya tindakan pihak Universiti Malaya (UM) yang memberi surat tunjuk sebab kepada pelajar-pelajar mereka Anis Syafiqah, Suhail Wan Azahar, Luqman Hakim dan Luqman Nul Haqim berkaitan isu perhimpunan #TangkapMO1.

Tindakan UM ini adalah tidak berasas dan bercanggah sama sekali dengan undang-undang Akta Universiti dan Kolej Universiti yang telahpun membenarkan pelajar menyertai aktiviti berunsur politik di luar kampus universiti.

UM seakan-akan hendak menakut-nakutkan pelajarnya agar tidak menyertai apa-apa program aktivism seperti itu.

Pelajar-pelajar universiti tidak patut dibelenggu dengan sekatan terhadap kebebasan berpolitik, kerana mereka juga berhak menyuarakan pandangan terutamanya apabila masa depan mereka sendiri yang sedang diperjudi oleh pemimpin negara.

Apakah salah pelajar-pelajar ini hendak menuntut hak agar perompak negara yang telah dikenalpasti oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dibawa ke muka keadilan?

Kita juga lihat bagaimana sebarang program atau aktiviti yang melibatkan ahli politik pihak kerajaan Barisan Nasional pula dibenarkan, walaupun di dalam kampus sepertimana yang berlaku minggu lalu apabila Ketua Eksekutif 1MDB, Arul Kanda, diberi pentas untuk menerangkan isu 1MDB dan dipromosi pula oleh para menter.

Kenapa pula layanan yang bertentangan diberikan bagi mereka yang tidak bersetuju dengan kerajaan BN/Umno, dan mengapa UM perlu bersifat dwi-standard terhadap pelajar-pelajar sendiri?

AMK akan terus menuntut hak kebebasan akademik serta politik setiap mahasiswa negara ini tidak kira fahaman politiknya dan kami menyarankan agar pihak UM menghentikan segala tindakan intimidasi terhadap pelajar-pelajar ini.

1 Comment

  • Syahid
    Posted 14 Jun 2018 at 4:55 am

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWMkJvbFpZejBQZWM/view?usp=drivesdk

    Web: almawaddah.info

    Salam

    Kepada:

     

    Redaksi, rektor dan para akademik

    Per: Beberapa Hadis Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim mengenai sahabat yang disembunyikan daripada pengetahuan umum di Nusantara.

    Bagi tujuan kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah. info

    Selamat hari raya, maaf zahir dan batin. 

    Daripada Pencinta Islam rahmatan lil Alamin wa afwan

Comments are closed.