Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tindakan Menggantung Ketua Pembangkang DUN Selangor (Kemaskini)

Pada perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 pada pagi ini, saya mengambil keputusan memerintahkan Ketua Pembangkang YB Datuk Mohd Shamsuddin Lias keluar dari Dewan selepas kelakuan beliau tidak mengendahkan kuasa saya sebagai Speaker selaras dengan Peraturan Tetap 44 (2).

Insiden ini bermula apabila YB Halimaton Saadiah Bohan (BN-Kota Damansara) mahu membangkitkan isu kenaikan sewa flat PPR oleh Kerajaan Negeri Selangor yang bermula ‘seawal Jun 2013’.

Apabila pihak Kerajaan membangkitkan Peraturan Tetap 36(6) bahawa kenyataan Kota Damansara bersifat sangkaan jahat dan kemudian meminta kenyataan tersebut ditarik balik memandangkan telah pun dijelaskan Kerajaan Pakatan Rakyat sebelum ini. Kenyataan kenaikan ‘seawal Jun 2013’ jelas mengelirukan Dewan memandangkan Kerajaan telah menjelaskan kenaikan itu diluluskan Kerajaan BN pada tahun 2007.

Apabila Kota Damansara enggan menarik balik, Ketua Pembangkang kemudian bangun cuba mempertahankan Kota Damansara. Tetapi beliau tidak merujuk mana-mana peraturan tetap. Saya memberi peluang kepada beliau berkali-kali menggunakan peraturan tetap.

Tetapi apabila beliau enggan dan terus engkar dengan perintah saya menyuruh beliau duduk maka saya terpaksa menggunakan Peraturan Tetap 44(2). Saya hanya menggantung beliau satu hari.

Saya kesal insiden ini berlaku ketika kita cuba mengadakan budaya perbahasan yang positif selama ini. Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat juga baru memutuskan memberi pengiktirafan kepada Ketua Pembangkang yang tidak ada sebelum ini. Ketua Pembangkang sewajarnya memainkan peranan dengan konstruktif dan berbahas mengikut Peraturan Tetap yang menjadi rujukan Dewan.

Pada sebelah petang saya telah meminta Kota Damansara menarik balik kenyataannya setelah saya melihat rakaman di mana beliau jelas menyebut kenaikan ‘seawal Jun 2013’ atau dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan. Beliau telah bersetuju menarik balik kenyataannya.