Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kenyataan Malaysia menerima Robert Mugabe ke Malaysia atas dasar pelancongan kesihatan amat mengecewakan

Zimbabwe pada masa ini berada di persimpangan. Masa depan negara yang telah lama tertindas dan penuh kepincangan kleptokrasi ini bergantung bukan sahaja di atas pilihan pemimpin dan rakyatnya, tetapi juga sama ada masyarakat antarabangsa berani untuk berdiri di atas prinsip yang teguh.

Rampasan kuasa oleh tentera, sama ada ia dipersetujui atau tidak, bukanlah kaedah untuk menyelesaikan masalah negara, walau seberapa teruk sekali pun keadaan. Rejim yang didalangi oleh tentera tidak patut diiktiraf.

Walau apa pun, Presiden Robert Mugabe seharusnya sedar bahawa rakyat sudah tidak menyokongnya, dan yang lebih penting adalah menyedari bahawa kuasanya sudah berakhir.

Sekarang untuk menyelesaikan masalah ini, hanya kesudahan yang melibatkan kuasa demokrasi rakyat sepatutnya diiktiraf, melalui pilihanraya yang bersih dan adil untuk memilih kerajaan perdamaian kebangsaan (national reconciliation) yang baru.

Masyarakat antarabangsa, terutamanya organisasi serantau seperti Southern African Development Community (SADC), harus menyokong usaha penyelesaian ini.

Dalam hal yang lain, terdapat juga laporan yang menyatakan bahawa Mugabe mungkin mencari perlindungan sama ada di Singapura atau Malaysia.

Harap ini tidak benar, dan sekiranya ia benar, Kerajaan Malaysia tidak harus membenarkan perkara ini. Kenyataan Timbalan Perdana Menteri Zahid Hamidi bahawa kita tidak akan menghalang beliau ke Malaysia atas dasar pelancongan perubatan negara kita amatlah mengecewakan.

Negara ini juga tidak sepatutnya terlibat sekiranya ia membantutkan proses demokrasi dan keadilan di Zimbabwe.

Nasib Mugabe mestilah ditentukan oleh rakyat Zimbabwe, melalui Kerajaan yang dilantik melalui proses demokrasi.