Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

AMK gesa masyarakat antarabangsa prihatin

Angkatan Muda KEADILAN mengalu-alukan pengisytiharan Kumpulan Kerja Penahanan Arbitrari Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations Working Group on Arbitrary Detention) yang mengiktiraf Anwar Ibrahim sebagai mangsa penahanan arbitrari, atau tahanan politik. Pengiktirafan ini amatlah memalukan, terutamanya untuk Perdana Menteri dan Kerajaan Barisan Nasional.

Pengisytiharan ini adalah berdasarkan penilaian Kumpulan Kerja tersebut yang mendapati Anwar telah dipenjarakan secara haram setelah melalui satu perbicaraan yang tidak adil dan tidak menghormati
elemen-elemen asas perundangan. Oleh kerana Perdana Menteri gemar untuk memberikan ceramah kepada masyarakat antarabangsa berkenaan kesederhanaan dan kedaulatan undang-undang, pendirian PBB ini telah mencalar kewibawaannya.

Dalam pada itu, kritikan dan kecaman terhadap pemenjaraan Anwar juga semakin kuat didengari di peringkat antarabangsa. Negara-negara seperti Australia dan Amerika Syarikat telah menyuarakan kebimbangan mereka terhadap layanan kerajaan BN kepada Anwar – selain itu terdapat juga pihak-pihak NGO seperti Amnesty International dan tokoh agamawan seperti Syeikh Yusuf Qardawi yang turut menyuarakan kerisauan.

Sekarang ini ramai rakyat Malaysia dan komuniti antarabangsa yang berpendapat tegas bahawa perbicaraan Anwar hanyalah sandiwara pihak kerajaan dan sememangnya tidak punyai asas keadilan.

Kepada rakan-rakan kami yang berada di kamar kuasa dan yang berpengaruh di luar negara, terutamanya negara-negara yang mempunyai hubungan baik dengan kerajaan Malaysia, kami menggesa agar pendirian PBB terhadap pemenjaraan Anwar diiktiraf dan pengiktirafan ini disampaikan kepada pentadbiran Najib. Tindakan ini penting bukan sahaja kerana beliau telah menjadi mangsa tahanan politik, tetapi beliau juga memerlukan rawatan pakar dengan kadar segera oleh kerana kesihatan yang semakin teruk.