Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Langkah PTPTN memotong pembiayaan tidak wajar

Langkah PTPTN memotong pembiayaan sebanyak 5 peratus ke IPTA dan 15 peratus ke IPTS adalah amat tidak wajar pada ketika rakyat berhadapan keadaan kewangan yang semakin tertekan.

Ini membuktikan bahawa dasar pembiayaan pendidikan Kerajaan Persekutuan telah gagal sama sekali. Pembaziran dan ketirisan yang melampau dibiarkan begitu sahaja sementara akses kepada pendidikan menjadi mangsa.

Pendidikan tinggi bukanlah keistimewaan atau kemewahan. Pendidikan tinggi semakin hari menjadi kepentingan awam. Rakyat Malaysia yang didedahkan kepada pendidikan yang mudah dicapai dan berkualiti menjadi warganegara yang bertanggungjawab dan pekerja yang produktif yang dapat menyumbang kepada pembangunan negara.

Justeru, matlamat kita sewajarnya meluaskan capaian ke IPT, bukannya menyukarkan keadaan atau lebih dasyat lagi memusnahkan impian anak-anak muda yang ingin melanjutkan pelajaran mereka. Pada masa yang sama perlu ada penstrukturan menyeluruh IPTS di mana banyak kolej-kolej tidal berkualiti hidup semata-semata atas pembiayaan PTPTN tetapi gagal memberikan pendidikan berkualiti dan membebankan generasi muda kita dengan hutang keliling pinggang.